tisdag 21 maj 2013

små stora steg

Vi har fått hem vår schematavla och vår timstock från Hab.
Hepp.
Smärtfritt och konfliktfritt liv nu? Nej.
Men ack så mycket enklare på många sätt.

Exempel på små glädjesituationer:

Jag: ska vi skriva schema nu?
Prinsen: JAAAA! (varpå han rusar ut till köket redo att planera sin dag)

Prinsen: Jag tycker att vi sätter timstocken så att jag vet när jag ska gå och lägga mig. (på kvällen när han fick vara uppe lite längre än Prinsessan)

Prinsen: Jag gillar timstocken och jag vill faktiskt ha en egen (när jag förklarar att den är lånad men att vi får ha den så länge vi behöver den)

För den som inte är så hjälpmedelsorienterad kan jag meddela att timstocken är en liten dosa som man kan ställa in olika tider på. Vi har "den stora" dvs 60 minuter indelad i kvartar. För var tredje minut släcks en liten lampa, så att det blir lätt att ha koll på tiden. Mycket fiffigt och mycket uppskattat här hemma.

För övrigt:
Skolchefen är på tjänsteärende. Varje dag. Å andra sidan har Drottningen ingen lust att ringa när de små kungligheterna är hemma. Hemma är de för att vi fått besök av halsfluss. Båda barnen. Blä!

Finaste felsägningen:
När jag var på Hab förra veckan och pratade med specialpedagogen där skulle hon säga något om barn som har god begåvning (tex Prinsen). Jag hörde "guldbegåvning" och tycker nog att det är en ganska fin benämning, felsägning eller inte.

1 kommentar:

  1. Timstockar är en bra uppfinning. Lycka till med schema och timstocken! /Klara

    SvaraRadera