måndag 9 december 2013

äpplen, insikt och anpassning

Att bli skolförälder innebär en mängd förändringar. Det är minsann inte bara barnen som utsätts för nyheter. Även Drottningar blir drabbade. I veckan som gick försvann ett par handskar på skolan. Nytt för Prins och nytt för mig. Vi har aldrig "tappat bort" något på dagis.
Sen kan jag ju ställa mig frågande till de dussintals tunnor/korgar/lådor som står utspridda i skolans långa korridor. Proppfulla med kvarglömda kläder.
Är det bara jag som letar handskar där? Ja, tydligen - med tanke på att jag hittade minst 20 par urfina och svindyra handskar som inte hade en enda hand att värma.

Nu var det inte handskar utan äpplen det skulle handla om. För en annan sån där nyhet är att i skolan tar barnen med frukten själva. Omedelbart ställer det höga krav på en Drottning att måndag till fredag alltid ha äpplen hemma - eftersom det är det som är frukt. Enligt Prinsen. Nästa utmaning blir att varje morgon packa ner ett äpple i väskan. Inte glömma.

Greven och Grevinnan förklarade hur frukteriet fungerar redan på föräldramötet som hölls tredje skoldagen. " alla tar med en frukt och sen skär vi det i klyftor och bitar i en stor skål, så kan alla barn ta. Detta gör att barnen äter mer frukt än om dom ska äta från ett helt äpple, har vi märkt. Dessutom gör det inget om någon glömt frukt en dag. Vi delar"
Superfin tanke verkligen. Och superbra att frukten delas eftersom ingen i klassen har några framtänder kvar att gnaga med. Efter några dagar upptäckte jag dock att Prinsen inte åt något äpple alls i skolan. Varför undrade jag då.
- Jo mamma, Greven tar mitt äpple och gör fruktsallad med de andra barnens frukter och jag gillar inte fruktsallad, så jag äter inget. Jag vill inte ha blandat.

Ok. Detta var i augusti - och såklart meddelade jag Greven och Grevinnan dagen efter att jag kommit på varför Prinsen aldrig tog något ur den där skålen. "Vi hittar en lösning", sa dom. Sedan dess har klassen två skålar. En stor med blandad frukt och en liten med Prinsens äpple. I love Greven och Grevinnan.

Med detta kom också en ny tradition. På klassens anslagstavla hänger ett papper. Det är Prinsens papper.




 
 
Det vittnar inte bara om hur många dagar han gått i skolan utan även om var hans mamma handlar frukt, samt vilken enormt dålig ekohandlare hon är. Skämskudden fram för en Drottning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar