måndag 25 november 2013

novembertoppen

Här kommer novembers topplista på lyckostunder. Det finns ingen rangordning, var och en är lika magisk:

Huvudet under vattnet
För två veckor sedan skulle det doppas huvud på simskolan. Prinsen vägrade. Men sen under hinderbanan tio minuter senare dök han ner på botten flera gånger och hämtade leksaker. När jag påpekade att han var under vattnet sken han upp med hela sitt tandlösa ansikte. Stolt.

Pinne på tippen
När Prinsen slutade dagis i somras, så fick han förutom en liten hög pysselalster även en stor pappkasse med flera miljoner (kanske 75 alltså) pinnar i som han haft i olika gömmor på dagisgården, med sig hem. Inte poppis hos Drottningen. Pinnkassen har stått och skräpat utanför ytterdörren och dessutom fyllts på under flera månader. Många pinnar blir det. Igår körde hovet till tippen med diverse skräp och hur som helst så slängde vi hela pinnsamlingen. Bara så där.

Läsa
Plötsligt en dag satt han och ljudade RAFAEL och FIKA på schematavlan i köket. Bara så där. Att han kunnat bokstäverna länge är en sak. Läsningen har han, som med allt annat okänt, inte kunnat närma sig alls innan. Nu tror jag koden är knäckt.

Storhandling
Hela hovet, katt exkluderat, var liksom tvungna att åka och handla på söndagen, en aktivitet som jag annars undviker så långt det bara går i ovan nämnda konstellation. Men att servera vatten till frukost en dag till var liksom under min värdighet. Och köttbullar, fiskpinnar och falukorven var slut. Grönsaker och bröd likaså. Och äggen, mjölken och curryn. Ja, ni fattar. Här kommer det fantastiska: det var harmoniskt och trevligt att handla, det gick snabbt, tjatfritt och lätt. 900 kronor och en fånleende drottning senare belönade jag barnen  med en galen discodans i vardagsrummet.

Bella-bus
Hundkursen är igång igen. Nu med ny hund och på ny plats. Jag får säkert anledning att återvända till detta framöver, men kort kan man säga att Prinsen bubblade av skratt i 45 minuter och tränade med Bella som i sin tur troligen hade träningsvärk i gladsvansen en hel vecka efteråt. Efteråt kramade han Prinsessan helt spontant. Det är första gången på flera år.

Kvällschock
Inte mindre än två gånger har Prinsen, på helt eget initiativ, klätt av sig och borstat tänderna på kvällen vid läggdags, så när jag kommit upp för trappan har han legat i sängen och väntat för att ge mig en glad överraskning genom att vara färdig för saga. Utan tjat. Utan bråk. (utan feber) Bara så.


 Observera att detta bara är några av lyckostunderna; Älgspotting, Måns Möller, Pyjamasparty, Ö-liv är några andra. Och den retroaktiva löneutbetalningen såklart.


4 kommentarer:

  1. <3 han är väl en finfin-prins den där!!!!

    SvaraRadera
  2. Så härligt!
    Får jag bloggtipsa? Jag snubblade över M som i underbar (www.munderbar.wordpress.com), skriven av en som är mamma till flera barn med autism och andra npf. Jag har lusläst den från början till slut och lärt mig massor. Tänker att du nog skulle tycka om den.
    /Helen

    SvaraRadera
  3. M som i underbar är underbar.... den läses redan. Såklart:)

    SvaraRadera