söndag 6 oktober 2013

svart bälte i plättar

(originaltitel: pannkakor vs pasta 1-0)

Det är ju det här med mat va. Ingen munter grej. Innan jag fick barn hade jag en vision och stark övertygelse om att mina framtida barn minsann:
1. skulle gilla att äta alla möjliga smaker och maträtter, grönsaker inkluderat
2. skulle njuta av att gå på restaurang i dess rätta bemärkelse, dvs inte McDonalds etc.
Vilken tur att Drottningar kan inse när en vision bara är just det. En vision. Verkligheten blev liksom en helt annan, som i så många andra avseenden när vision möter verklighet.
Sen är ju Prinsen om möjligt lite mer selektiv än andra barn när det gäller mat.

Numera lagas det pannkakor eller plättar minst två ggr/v i slottet. Rationella Drottningen gör en rejäl laddning så att det räcker mer än en dag. Hade någon frågat mig för 10 år sedan om jag skulle ägna halva min kökstjänst år 2013 åt pannkaksvändning hade jag skrattat hysteriskt.
Men gott folk. Nu har jag svart bälte i plättar. Det är ganska få förunnat faktiskt. Och jag är stolt över min gradering.

Näst efter pannkakor är det pasta som går hem här. Men helt ärligt; vad innehåller pasta?
Mjöl. Punkt slut.
Slottspannkakorna innehåller förutom mjöl även mjölk, ägg och smör. Och ungefär varannan gång spenat eller morot. En helt fullvärdig måltid med andra ord, solklar segrare över plain pasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar