onsdag 30 januari 2013

IQ

eller begåvningsbedömning...
Det var nog ingen som tvivlade på just detta när det gäller Prinsen. Att det liksom skulle vara nåt fel på intelligensen. Alla besticken är i lådan om man säger så. Och några extragrejer också  förmodligen.
Idag var jag hos BUP-psykologen och fick reslutatet av testet presenterat. Prinsen ligger på ca 120. Det är högre än 91% av befolkningen, enligt Wikipedia.
Det betyder inte att det kommer att bli enkelt för Prinsen i olika lärandesituationer. Men det betyder att det hindret inte behöver övervinnas.

Och här någonstans andades mamman ut för första gången på flera månader...

2 kommentarer:

  1. Å så skönt!

    För hur det än är så kommer han ju få kämpa med andra saker - skönt då att kunna ha det "lätt" på andra områden.

    (min systerdotter har det likadant, vilket gör att hon trots diagnos i tonåren = superkaos, kunnat gå ut nian och nu snart gymnasiet med till största delen hemstuier....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan naturligtvis inte veta hur lika just de två är varandra - det jag vill få fram är att på lång sikt så tror jag att högfungerande inom autismspektrumet (eller med högt iq) har det lättare.

      Jag är ju ingenjör och jag är ganska säker på att flera av mina kollegor genom tiderna har aspergers eller ngn annan diagnos inom autismspektrumet. Och det har fungerat bra!

      Radera