tisdag 5 februari 2013

att göra ingenting

Mammans nya utmaning till sig själv:
Sluta säg sluta

Det kan vara ett irriterande ljud, viftande med en leksak i ett snöre, bankande med bestick på ett glas, springande och hoppande på ytterst olämpliga platser, medvetna sparkar i vattenpölar så att andra blir blöta... listan kan jag göra lång. Det finns liksom ingen ände på antalet hyfsat otrevliga saker som prinsen kan ta sig för. Kreativt - javisst. Irriterande - oh ja!
Som alla (nåja de flesta) vuxna och i synnerhet alla föräldrar trillar även jag i "slutaträsket". Exempel:

Prinsen kastar lite snö mot mig och prinsessan.
Jag: Sluta med det där.
Prinsen tar ny snö och kastar igen. Lite mer pricksäkert faktiskt.
Jag: Sluta nu. Du får inte kasta snö på mig.
Prinsen tar en spade och skyfflar ett lass snö mot mig.
Jag: Sa jag inte åt dig att SLUUUUTA???
Prinsen tar spaden för att göra ytterligare ett lyckokast...
Jag tar spaden med våld från honom. Skrik och bråk. Jag är skitsur, prinsen är superarg (för att jag tog spaden ifrån honom alltså)
Ridå.

Samma scen kan utspela sig varje dag under flera veckor. Samma mamma säger samma "sluta".
Nå. Slutar han?
Nej.

Nu är det så att jag kommit på att en av hans allra svagaste grenar är att "göra ingenting". Han kan inte vänta. Inte vara stilla. Inte bara "sitta och glo". Att han ens kastar snön från början är ett tecken på att han nästan inte har något att göra, dvs, han använder sin kreativitet och kastar lite snö. Om han redan varit igång med ett snöskottarprojekt eller en ny uppfinning hade situationen aldrig uppstått. Men nu gjorde den det.
Och vad gör jag? Jag ber honom att sluta göra det enda lilla han gör. Jag ber honom att gå från att göra nästan ingenting (kasta lite snö), till ingenting. Med andra ord en helt orimlig uppgift. För min Prins. Han kan inte sluta göra något till förmån för att göra inget alls. Han måste få chans att sluta göra något till förmån för att göra nåt annat.

Nästa gång det är snö och jag får mig en snödusch ska jag försöka att inte säga sluta.
Fram till dess, det kan ju ta månader, ska jag öva mig i att inte säga sluta alla andra miljoner gånger som Prinsen håller på att driva mig till vansinne.

Hepp.



1 kommentar:

  1. Testa att säga "kasta ditåt på busken istället" - då får ju båda rätt; du slipper snön och han kan fortsätta kasta... :)

    SvaraRadera