lördag 21 september 2013

att bygga lego i byggrummet

Det är ganska tröttsamt att vara Drottning i hovet. Förutom det där vanliga, som städ, tvätt, mys, logistik måste jag tydligen driva Prinsens skola också. Suck. Rektorn har inte en enda gång på dessa veckor tagit en aktiv kontakt med mig.
Detta trots signaler från olika håll att det inte fungerar som det borde i Prinsens klass. Kanske tror hon att utbildningen i seriesamtal (som jag själv initierade) om sammanlagt 3 klocktimmar + hemläxa kommer att göra underverk. Kanske tror hon att jag glömt min oro som jag gång efter annan uttryckt. Kanske tror hon att Greven och Grevinnan skojar när dom försöker förklara.
Jag vet inte.

Men några saker vet jag. Jag vet att Prinsen inte deltar i särskilt många samlingar eller övningar som klassen har. Och jag vet att Greven "gett upp" försöken att tvinga honom att delta eftersom det liksom inte fungerar. Samtidigt har han inte gett upp om min Prins.

Dags att gå till rektorn. Igen. Var är den där personen som "skulle knytas till gruppen" och framförallt vem är det? Det vill jag ha svar på. Jag vill också diskutera huruvida samlingar och övningar som klassen har skall anses helt meningslösa och utan mål. Är svaret ja tycker jag att vi kan lägga ner klassen/skolan/samlingarna. Är svaret nej - dvs att rektorn menar att det finns syften med tex samlingarna undrar jag hur det kan anses vara ok att en  elev inte deltar alls. Hur får han del av/jobba med målen då tro?

Om en samling tex har målen:
- att stärka gemenskapen i gruppen (alla samlingars mål)
- att barnen tränar på att lyssna på pedagogerna och varandra (alla samlingars mål)
- att barnen tränar på att prata inför varandra (alla samlingars mål)
- att tex behandla rimord som ett led i språkutveckling och läsande (denna specifika samlingens mål)


Medan samlingen pågår bygger min Prins lego i byggrummet. Alla är glada. Samlingen förlöper fint. Dessutom kan han säkert redan rimma.
Men. Alltid ett men.
Har inte mitt barn rätt att få målen tillgodosedda/uppfyllda även om han inte kan sitta i en ring på golvet i en samling? Ska inte han bli en del av gemenskapen i gruppen? (något han genom sin autism såklart redan har extra svårt för) Hur jobbar man med just den biten tillsammans med mitt barn? Och vem ska hinna det? Ska inte han få del av gruppens/pedagogernas tankar kring rimord? (eller hösten, spindlar, former eller vatten what so ever) När gör dom det? Och vem? Och hur?
Nä just det - oftast görs det inte. Varken på den samlingen eller på någon av de andra under dagen.
Till råga på allt mynnar samlingen ibland ut i en praktisk övning som 13 av 14 barn tar sig an efter bästa förmåga. Det fjortonde barnet är min Prins. Han bygger lego i byggrummet.
Det är han förbaskat bra på .




Svara på detta rektorn så att jag förstår vad planen är. Vill ni skapa en världsmästare i konstruktionslek? Om det är målet så förstår jag taktiken.  Ni är halvvägs där...

1 kommentar:

  1. Kan de inte flytta legot närmare samlingen? Då kan han lyssna utan att behöva delta om han inte vill.
    Kram
    Lena

    SvaraRadera