tisdag 10 september 2013

måla fan på väggen

Det som gör mig allra mest upprörd just nu är nog den eviga "nu-ska-du-inte-måla-fan-på-väggen-mentaliteten". Inställningen att det inte är lönt att oroa sig i förväg. Påståenden om att om det inte fungerar så får vi åtgärda det då. Då.
Jag som Drottning i hovet och vördad moder till den vackraste Prins som finns, är såklart oroad till döds över skolsituationen. Redan nu. Efter en månad. Jag vill inte hamna i ett hemmasittarinferno. Jag ryser av tanken att mitt barn ska bli utbränt innan han nollar första gången.
Målar jag fan på väggen?


Den som äger ett hus vet att det inte är kul om taket går sönder. Vad skulle du själv göra?

Scenario 1 
När taket på ditt hus är sönder, eller riskerar att gå sönder skall man inte göra något alls under en lång period, speciellt inte om tidigare ägare är de som påpekat att taket omgående måste tas om hand och bytas. Har en besiktning av taket gjorts, av kompetenta och erfarna fackpersoner, bör man inte alls lita på deras utlåtande utan istället göra en egen ockulär besiktning om ca fem minuter och därefter konstatera att ingen åtgärd krävs. När detta beslut ifrågasätts av människor som värnar om huset uttrycker sin oro över vad som kommer att ske om det blir en regnig höst, går det bra att förklara att taket kommer att lagas med gladpack - OM det nu mot förmodan kommer att regna.
När sedan regnet kommer, så som orospersonerna anade,  och det börjar droppa inomhus är det mest kostnadseffektiva ändå att laga med silvertejp på de ställen som verkar läcka mest.
När höststormarna kommer och det forsar in vatten kan det bli nödvändigt att investera i en presenning som läggs över alltihop för att klara vinterns snö. Att flera innerväggar redan tagit skada kan man lätt förklara bort med att "de torkar nog med tiden". På våren när snön smält och takbjälkarna bågnar behövs det inget expertutlåtande för att se att huset är förlorat. Det är utdömt, trasigt och går inte att rädda. Allt måste rivas, saneras och byggas upp på nytt. Den forna charmen är förlorad. Husets själ finns inte mer. Och det har kostat dig åtskilliga miljoner att återställa.

Scenario 2
När taket på ditt hus är sönder, eller riskerar att gå sönder bör man omedelbart undersöka möjligheten för snabb och kvalitativt takbyte. Detta för att undvika fortsatta skador på resten av byggnaden. Val av nytt tak bör göras så att det nya taket passar husets karaktär, samt att arbetet utförs av utbildade takläggare med stor kompetens inom området. Genom en snabb och genomtänkt åtgärd står huset säkert mot både höststormar och vinterväder och många år framöver.


Varenda rektor och skolpolitiker med sommarstuga väljer tvåan. Till sitt tak.
Till skolbarn likt min prins väljer samma personer ettan. Dom tejpar ihop mitt barn med silvertejp och hoppas att det inte ska börja regna.

Målar jag fan på väggen?
Nä - jag vill ha ett bra tak. NU. Jag tror att det blir mer lidande och mycket dyrare att köra med gladpack. Och jag älskar mitt hus för mycket för att vara nöjd med en presenning. Och jag vet - tyvärr - att det kommer att regna. Mer än en liten timme faktiskt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar