onsdag 6 mars 2013

föräldrautbildning

Idag var det dags. Föräldrautbildning steg 1. Nu är det inte en kurs för att bli diplomerad förälder även om namnet antyder det, utan två heldagar då föräldrar till barn med autism fullmatas med fakta och information om funktionshindret. Jag blev kompis med en mamma redan vid parkeringsautomaten. På första fikarasten blev jag kompis med några fler. På lunchen som fick intas på en närliggande pizzeria delade jag bord med ytterligare några. Sedan var det samtalsgrupper.
Jag ljuger om jag säger att jag gillade alla. Men. Ändå. Så varmt, så öppet så trevligt. Alla var verkligen generösa med sig själva och sina barn (som såklart inte var med). Att sedan specialpedagogen och psykologen som föreläste var sanslöst bra och proffsiga gjorde detta till en av årets bästa dagar. So far.

Där var inte en enda jag kände när jag kom i morse. Och jag kan nog inte påstå att jag känner någon nu heller. Men - när jag pratar med dom om min Prins förstår dom mig på ett sätt som inte andra gör. Och när dom pratar om sina Troll och Älvor så förstår jag dem på ett alldeles speciellt sätt. Som inte andra gör. Fast vi inte känner varandra. Och fast barnen inte ens var på plats fysiskt.



Prinsens kvällsfundering:
"mamma, jag önskar att det fanns en fjärkontroll som det bara fanns en enda vridknapp på och som man kunde ställa in vilken dag man ville - och så blev det den dagen."
Jaha. Vilken dag skulle du ställa in den på då?
"lördagar. Och julafton."
"och min födelsedag såklart"
Såklart!


1 kommentar:

  1. En sån fjärrkontroll vill jag också ha. Jag skulle ställa in den på sommar.

    Och vad kul att du kommer i kontakt med bra personer, både andra anhöriga och professionella. Känns fint att det finns nån del av vårdkedjan som inte är helt bortrationaliserad!

    SvaraRadera