lördag 2 mars 2013

kvällslektyr

Prinsen har fått en del nya böcker. En del kapitelböcker som jag har längtat efter att börja läsa för honom och några faktaböcker. Prinsessan gav honom "stora varförboken" i födelsedagspresent. Kan sägas att jag hade visst inflytande i det presentvalet, men hon hade i alla fall bestämt att det skulle vara en bok. Klok unge det där!
Stora varförboken är som en uppslagsbok för barn, uppdelad i olika ämnesområden (istället för alfabetisk ordning). Först i boken kommer jordens uppkomst och dinosaurier, tätt följt av människosläktens utveckling och allt om kroppen. Jag hade tänkt att vi skulle ha den att ta till när det kommer frågor som jag inte alltid kan förklara, som "hur sitter skelettet ihop och varför kan man böja på armarna, mamma?" Eller "mamma, berätta allt du vet om jupiter". Att liksom introducera det här med att söka kunskap när en fråga eller fundering dyker upp. Jag såg framför mig hur vi skulle plocka fram Stora varförboken för att leta upp och läsa om fjäriilars puppor eller ett ångloks konstruktion. Efter behov liksom.
Men icke.
Boken har istället blivit den stora kvällshappeningen i hemmaslottet. Vi läser rätt och slätt ur den. Som en kapitelbok. Från början och mot slutet. Inte välja eller leta. Allt ska läsas, från pärm till pärm (så småningom) Prinsen är mycket nogrann med att jag  läser allt om varje ämne (jag lyckades tillexempel inte hoppa över puberteten och allt vad det innebär, men tack och lov kan han inte läsa än, så lite manipulering fick jag till), samt att lägga bokmärket på rätt sida inför nästa kväll.

Och när mormor, som alltid nattar på torsdagar, i torsdags såklart blev beordrad att läsa lite fakta istället för saga gjorde hon det gärna. Men när jag kom hem och hon berättade om kvällen sa hon (något lättad)att bokmärket nu låg redo för nästa del:  samlevnad, fortplantning och förlossning. Med mera inom den sektorn. Tack och lov är mina barn väldigt medvetna om hur dom själva kommit till, så kvällen efter blev läsningen helt ok. Inga större nyheter på ägg och spermiefronten, och raderna om samlag hoppade jag sonika över.

Ikväll var det först om döden. Vi fick ett gott prat om en saknad pappa/morfar. Dom samtalen, som kommer då och då, är så otroligt fina. Prinsen besitter ett djup som är helt fantastiskt.
Efter döden kom ett avsnitt om bakterier och karies. Vi lär oss mycket. Prinsen och jag. Imorgon (vi har tjuvkikat) blir det lite om bulor och myggbett och sånt.

(mamman hade dock önskat att det fanns ett avsnitt om Autism, för då hade samtalet(n) som jag fortfarande har framför mig, kommit lite naturligt och utifrån ett sammanhang)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar