söndag 31 mars 2013

glad påsk

Lite orutinerat planerade mamman in två resor tätt inpå varandra. Den ena var bokad sedan länge - tre nätter i Stockholm hos vänner - och den andra kom till senare, fast begav sig före. Två nätter hemma + en dagisdag emellan. Mycket tvätt och packande. En mamma som inte riktigt hinner. Stora förväntningar på mysiga vänmöten hos Prins och Prinsessa och i synnerhet hos Drottningen själv.
Vi hade tur. Med vädret.
Alla resor hit och dit gick jättebra. Bil och färja. Bil, flyg, buss, T-bana. Många byten. Nåja, den sista hemresan var nog allt annat än ljuvlig när jag tänker efter, men då var vi ju på väg hem. Hem till slottet, katten och tre lediga påskdagar.
All vistelse borta gick också jättebra och vi hade sköna dagar med goda vänner. Semester för både mamma och barn.

Nu. En tetig, retlig, sur och arg Prins. En bossig typ som fräser, skriker och beter sig.
Är det priset av en hektisk vecka med många intryck och aningens för lite lugn (och sömn)?  Ja, så gissar jag. Glädjen över fina solstunder och härlig samvaro på resa byts mot stora tröttheten över att inget tycks fungera smidigt och lätt längre. Hos mig. Aldrig mer - tänker jag. Och vet att den tanken bleknar när det gått ett stycke tid. Tack och lov.

"mamma, du vet när jag säger att du är dum och en klant. Jag menar inget av det. Det är bara nåt jag säger" sa han spontant igår

Ja älskling - jag vet. Men det är så innerligt tröttsamt att höra dylikt från morgon till kväll. Det är så energikrävande för en Drottning, som sådana här dagar sitter väldigt ensam på tronen. Min energi vill jag använda bättre. Mer Fair Trade. Mer Kravmärkt. Min energi vill jag kvalitetsstämpla.
Särskilt de lediga dagarna.

Glad påsk helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar